kayhan.ir

کد خبر: ۴۲۱۰۱
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳
افخم:

انتظار داشتیم شورای امنیت به حملات علیه مردم یمن می‌پرداخت

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد: انتظار داشتیم در این قطعنامه به حملاتی که زیرساخت‌ها و مردم بیگناه یمن را هدف قرار داده پرداخته می‌شد، ولی در این قطعنامه این مسئله مهم نادیده گرفته شده است.


مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان  روز گذشته در نشست هفتگی با خبرنگاران در خصوص قطعنامه شورای امنیت درباره ممنوعیت ارسال سلاح به انصارالله گفت: انتظار داشتیم در قطعنامه شورای امنیت به مسئله حملاتی که زیرساخت‌ها و مردم بیگناه یمن را هدف قرار داده پرداخته می‌شد، ولی در این قطعنامه این مسئله مهم نادیده گرفته شده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی درباره رایزنی‌های ایران برای حل بحران یمن خاطرنشان کرد: رایزنی‌های ما با کشورهای منطقه برای کمک به حل بحران یمن، توقف حملات و زمینه‌سازی انجام گفت‌وگوها و پیشبرد راه‌حل سیاسی و آماده‌سازی شرایط برای گفت‌وگو ادامه دارد و سفرای ایران در کشورهای مختلف نیز با مقامات این کشورها ملاقات و گفت‌وگو دارند تا بتوانیم مسائل منطقه را به سمت گفت‌وگوی سیاسی سوق دهیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه رایزنی‌هایی صورت گرفت که پوتین ممنوعیت تحویل سامانه موشکی اس 300 را لغو کرد و این سامانه چه زمانی تحویل ایران داده می‌شود؟ عنوان کرد: روابط ایران و روسیه جامع است و ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و دفاعی را در بر می‌گیرد و طی سال‌های گذشته در همه این سطوح گفت‌وگوها در جریان بوده و روند رو به جلو و با شتابی را داشته است.
مرضیه افخم در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 با بیان اینکه نشست بعدی چهارشنبه هفته آینده در سطح معاونان و کارشناسان از سر گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: هنوز محل برگزاری این نشست مشخص نشده و به محض مشخص شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد.
وی درباره انتشار فکت‌شیت ایرانی نیز عنوان کرد: متنی به صورت پیش‌نویس آماده شده و در دست تدوین است و انتشار آن با صلاحدید مسئولان عالی صورت خواهد گرفت.
سخنگوی دستگاه‌ دیپلماسی عنوان کرد: وزیر امور خارجه در اجلاس بازنگری معاهده NPT در نیویورک شرکت و به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص تدابیر وزارت خارجه برای جلوگیری از زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها در توافق نهایی گفت: اقتدار و عزت ایران نباید لطمه‌ای بخورد و ما توافق به هر قیمتی را دنبال نمی‌کنیم و تیم مذاکره‌‌کننده این رویکرد را با حساسیت دنبال می‌کند.
به گزارش فارس افخم در خصوص مصوبه کمیته روابط خارجی سنا مبنی بر تصویب توافق جامع در سنا و تاثیر آن بر روند مذاکرات، تاکید کرد: ما در حال انجام مذاکره با دولت‌ها هستیم و از نظر ما طرف ما دولت‌ها هستند. براساس قوانین بین‌المللی، دولت‌ها مجری تعهدات کشورها هستند و هرگونه توافق احتمالی که تعهدی را برای هر یک از کشورها ایجاد کند، دولت‌ها مسئول اجرای آن تعهدات و پایبندی به آنها هستند.